Jak grillować? Poznaj 5 zasad zdrowego grillowania.

Jak grillować? Poznaj 5 zasad zdrowego grillowania.

Zastanawiasz się czasem, jak grillować zdrowo? Przeczytaj nasz krótki poradnik, a Twoje dania z rusztu już nigdy nie będą miały konkurencji!

Za chwilę rozpocznie się sezon grillowy. Będą mu towarzyszyć liczne spotkania z rodziną i przyjaciółmi. Pełne śmiechu i radości chwile w słońcu i na świeżym powietrzu. Chłodne napoje, powiew ciepłego wiatru i pyszne jedzenie z grilla. Czekaliśmy na to całą zimę! Ale czy wiesz, jak grillować zdrowo? Sprawdź koniecznie, co zrobić, żeby Twoje grillowanie było niezapomnianym przeżyciem.

Zasada nr 1. Jak grillować? – Wybieramy sprzęt!

Najzdrowszy jest oczywiście grill elektryczny, ponieważ nie wydziela oparów, a podczas jego stosowania nie wytwarzają się żadne związki rakotwórcze. Na rynku znajdziesz również gazowe grille. Przez zakupem takiego urządzenia koniecznie sprawdzaj dostępność certyfikatów. Zły grill gazowy może przynieść dużo szkód. Jednak zdecydowana większość woli tradycyjny grill węglowy. Jest on dużo tańszy, ale też ma pewien klimat – jego rozpalenie to dla wielu mistrzów rusztu prawdziwa sztuka i ceremonia.

Jeśli masz już grill ogrodowy, poza węglem, który jest konieczny jedynie w przypadku tradycyjnego sprzętu, musisz się zaopatrzyć jeszcze w szczypce do mięsa. Najlepiej kup dwa komplety. Mogą być drewniane lub metalowe. Ważne, by miały długie ramiona i dobrze wyprofilowany uchwyt. Osobnego kompletu używaj do mięsa surowego, a osobnego do upieczonego już. Zadbaj również o specjalne tacki aluminiowe, na których położysz potrawy. Nie powinno się kłaść jedzenia bezpośrednio na kratkę grilla, gdyż podczas grillowania wytwarzają się rakotwórcze związki. Tacki ochronią pokarm przed nimi. Miej zawsze pod ręką rękawice żaroodporne, termometr do mięs, spryskiwacz z olejem do rusztu i wodę z butelką do ugaszenia zbyt dużych płomieni.

Zasada nr 2. Co na grill

Wybór i przygotowanie jedzenia to kolejny ważny krok. Zazwyczaj na ruszcie układamy mięso. Wybieraj chude i niemielone. Gotowe hamburgery i kiełbasy mają dużą zawartość tłuszczu, który nigdy nie wytopi się do końca. Lepiej wybierz drobiowe mięso. Sałatki na grilla będą z kolei doskonałym dopełnieniem posiłku. Komponując je pamiętaj jedynie, że pomidor nie lubi towarzystwa świeżego ogórka i cukinii. Przyrządź sałatkę z suszonych pomidorów, zielonych sałat, prażonego słonecznika i sera pleśniowego z dipem z oliwy z oliwek i ulubionych ziół.

A co na szaszłyki z grilla? Tradycyjne szaszłyki to połączenie mięsa z warzywami. Oczywiście możesz dalej wykonywać je w ten sposób. Jednak zdecydowanie polecamy np. szaszłyki z warzywami i ananasem. Na patyczki do szaszłyków nabijaj kolejno: zieloną paprykę, pomidorki koktajlowe, ananasa, cebulę. Świeżą bazylię, pietruszkę i szałwię wymieszaj z solą, pieprzem, sokiem z cytryny, miodem i oliwą z oliwek. Szaszłyki zamarynuj i wstaw do lodówki na kilkanaście minut przed pieczeniem. Podczas opiekania ich na ruszcie, co jakiś czas smaruj warzywa pozostałą marynatą.

Zasada nr 3. Jak grillować warzywa i owoce?

Warzywa i owoce grilluje się znacznie krócej niż mięso. Trzeba też pamiętać, że zawierają one dużo wody i szybko mogą wysychać, dlatego warto co jakiś czas podlać je odrobiną wody, a jeszcze lepiej posmarować marynatą. Na grilla nadają się niemalże wszystkie warzywa. Grillowana papryka, kukurydza czy pieczarki to absolutny hit. Warto jednak spróbować czegoś nowego, jak np. cykoria. Wystarczy posypać ją drobno posiekanym albo sproszkowanym imbirem i posmarować miodem. Będzie pyszna i chrupiąca. Wypróbuj także grillowaną dynię zamarynowaną wcześniej w syropie klonowym. Nie bój się przyprawiać czy marynować warzyw. Odpowiednie dodatki wydobędą z nich cudowne smaki.

A jak grillować owoce? Podobnie, jak warzywa, z tą jednak różnicą, że owoców nie powinno się marynować. W zupełności wystarczy im dodatek kwaśnej limonki, ostrej papryczki i natki kolendry. Grillowany ananas, brzoskwinia, mango, jabłko, melon, papaja, a nawet arbuz to idealne połączenie z różnymi gatunkami mięs. Truskawki i brzoskwinie możesz podać w towarzystwie sera camembert również z rusztu.

Zasada nr 4. Jak przygotować produkty na grill

Po pierwsze, szykując posiłki na łonie natury myj ręce! Amerykańskie Towarzystwo Diabetologiczne przeprowadziło badania, z których wynika, że zaledwie 44% osób myje ręce przed przygotowaniem jedzenia na grilla. A jeszcze mniej myje lub zmienia naczynia, w których przechowuje produkty przed i po obróbce termicznej. Zanim jednak jedzenie trafi na grilla musisz pamiętać, że marynować je należy dużo wcześniej. Szczególnie mięso potrzebuje czasu, by „przejść” przyprawami. Kolejną złotą zasadą powinno być więc przechowywanie jedzenia do ostatniej chwili w lodówce. Nigdy nie wyjmuj surowego mięsa nawet kilka minut wcześniej, bo w wysokiej temperaturze szybko się popsuje. To samo tyczy się porcji jedzenia, które zostały już zdjęte z grilla. Kiedy wszyscy się najedzą, niezwłocznie schowaj resztki jedzenia w chłodne miejsce. W ten sposób wyeliminujesz większość zatruć pokarmowych towarzyszących grillowaniu.

Zasada nr 5. Przyprawy to podstawa!

Nie bój się przyprawiać. Zioła, przede wszystkim świeże, to nie tylko kwestia smaku, ale też zdrowia. Wszystko zależy od Twoich upodobań smakowych i od rodzaju mięsa, które będziesz grillować. Jednak z powodzeniem możesz używać czarnego i ziołowego pieprzu, soli morskiej, mielonej papryki, szafranu, kolendry, kminu rzymskiego, curry, czosnku, gorczycy, oregano, rozmarynu, a także natki pietruszki, szczypiorku i koperku. Unikaj gotowych mieszanek przypraw do grilla. Z reguły mają one dużo wzmacniaczy smaku, które są szkodliwe dla zdrowia. Wszystkie te zioła możesz wykorzystać również do stworzenia marynat do mięs i warzyw. Ich podstawą jest zazwyczaj oliwa z oliwek lub inny olej do smażenia, a także jogurt naturalny i ocet. Niektóre marynaty bazują na przecierach pomidorowych, miodzie lub musztardzie. Samo przygotowanie marynaty jest niezwykle proste. Wystarczy połączyć wybrane składniki i natrzeć nimi to, co zamierzamy wyłożyć na grilla.

Wiesz już, jak grillować zdrowo, by zachować smak produktów. Teraz przygotuj swojego grilla na otwarcie sezonu i zaproś przyjaciół na popisowe dania z rusztu!

Otrzymuj prosto do Twojej skrzynki informacjeo nowym artykule. Pamiętaj Twój adres e-mail nigdy nie zostanie udostępniony.
GardenPharm

Cholester to suplement diety, którego składniki (zwłaszcza monakolina K z fermentowanego czerwonego ryżu oraz sterole roślinne) wspomagają działanie układu krwionośnego, miedzy innymi poprzez utrzymanie cholesterolu na prawidłowym poziomie.

Podobne posty
Zostaw odpowiedź
*