Nowalijki na zdrowie!

Nowalijki na zdrowie!

Nareszcie przyszła wiosna, a wraz z nią nowalijki. Pyszne, zdrowe i świeże warzywa, których tak bardzo brak nam po zimie.

Nowalijki kojarzą się z ciepłą porą roku, dodają nam energii i przywołują wrażenia smakowe, za którymi tęsknimy przez całą zimę. Tak samo, jak chcemy się pozbyć grubych ubrań ze swoich szaf, tak samo chcemy zastąpić ciężkie, mięsne posiłki lekkimi i pysznymi warzywami, które wzmocnią naszą odporność i uzupełnią braki witamin. Dlatego chętnie sięgamy po nowalijki. Koniecznie przeczytaj, jak je wybrać, przechowywać i przygotowywać, by zachowały swoje walory zdrowotne.

Nowalijki – co to jest?

Pomidor, ogórek, rzodkiewka, szczypiorek, sałata, botwinka i cebula dymka, to pierwsze warzywa, które pojawiają się po zimie w sklepach i kuszą zapachem oraz wyglądem. Uprawiane są w szklarni, w bardzo wymagających warunkach, gdzie panuje wieczne lato. Odpowiednia temperatura, oświetlenie i prawidłowa wilgotność powietrza to najlepsze warunki do wzrostu roślin. Czy wiesz kiedy zaczynają się nowalijki? Przełom marca i kwietnia, to okres, gdy warzywa ze szklarni wiodą prym na targach i sklepowych straganach z warzywami. Bo już w maju nowalijki zyskują status pełnowartościowych świeżych warzyw z pola.

Walory zdrowotne nowalijek

Młode warzywa uzupełniają niedobory witamin i mikroelementów, które powstały w naszych organizmach w czasie, kiedy na stołach górowały głównie ziemniaki, buraki, marchew, seler i pietruszka. Młoda rzodkiewka, pomidor, sałata czy ogórek dostarczają przeciwutleniaczy, które zapobiegają rozwojowi wolnych rodników, soli mineralnych, witamin z grupy B, witaminy C i kwasu foliowego oraz żelaza, magnezu i innych substancji odżywczych. Z kolei szczypiorek zwiększa wydzielanie kwasów żołądkowych i wspomaga perystaltykę jelit oraz podnosi odporność.

Jak wybrać zdrowe nowalijki?

Podczas zakupów wybieraj warzywa tylko z gładką skórką, bez pleśni i znaków gnicia. Liście rzodkiewki nie powinny być żółte lub uschnięte. Świadczy to o zbyt dużej ilości nawozu użytego przy hodowli warzyw. Zwróć również uwagę na wielkość nowalijek. Jeśli są zbyt duże, z pewnością były spryskiwane azotanami. Tych lepiej unikać.

Jak przechowywać nowalijki?

Nigdy nie przechowuj nowalijek w opakowaniach foliowych, w których je kupujesz. Przyśpieszy to przemianę azotanów w jeszcze bardziej szkodliwe azotyny. Jeśli będą miały większy dostęp do powietrza będą po prostu zdrowsze. Najlepiej tuż po wyjęciu ich z opakowania, przełóż je na czystą bawełnianą ściereczkę i schowaj do lodówki.

Jak myć nowalijki?

Każde warzywo należy umyć bardzo starannie przed spożyciem, a nowalijki szczególnie. Tutaj sama woda może nie wystarczyć. Wypróbuj dwa sposoby moczenia ich przed przygotowaniem. Włóż je na 10 minut do wody z octem i pestkami grejpfruta lub soli morskiej z sokiem z cytryny. Po tym czasie starannie wypłucz je pod ciepłą wodą i gotowe. Jeśli masz ochotę na świeżą sałatę, przed jej przygotowaniem odkrój głąb i wierzchnie liście, bo to właśnie tam znajduje się najwięcej szkodliwych substancji.

Na nowalijki powinny jednak uważać osoby ze skłonnościami do alergii, wrzodami i zespołem jelita drażliwego, a także dzieci poniżej 3. roku życia. Dlatego zawsze sprawdzaj pochodzenie warzyw, które kupujesz i traktuj nowalijki jako dodatek do swoich posiłków, a nie ich podstawę.

 

Otrzymuj prosto do Twojej skrzynki informacjeo nowym artykule. Pamiętaj Twój adres e-mail nigdy nie zostanie udostępniony.
GardenPharm

Cholester to suplement diety, którego składniki (zwłaszcza monakolina K z fermentowanego czerwonego ryżu oraz sterole roślinne) wspomagają działanie układu krwionośnego, miedzy innymi poprzez utrzymanie cholesterolu na prawidłowym poziomie.

Podobne posty
Zostaw odpowiedź
*