Upał – co jeść a czego unikać podczas gorącego lata?

Upał – co jeść a czego unikać podczas gorącego lata?

Polskie lato to przede wszystkim upał, które mocno dają się nam we znaki. Jak sobie radzić? Co jeść, by się nie odwodnić i przetrwać gorący czas? Sprawdź!

Wysokie temperatury sprawiają, że często nie myślimy o jedzeniu. Najchętniej sięgalibyśmy jedynie po chłodzące napoje, zapominając przy tym, że jedzenie ma dostarczać nie tylko przyjemności, ale przede wszystkim składników odżywczych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jak zatem przetrwać upały i pokonać letni brak apetytu?

Upał – kiedy nam zagraża?

Nadmiar słońca i wysokie temperatury mogą zagrażać naszemu zdrowiu. Gdy temperatura przekracza 30 stopni w cieniu ciało zaczyna odczuwać zmęczenie, spada koncentracja, a my stajemy się bardziej drażliwi, senni i ociężali. A przy 39 stopniach wzrasta ryzyko udaru słonecznego. Kiedy na zewnątrz jest duszno i upalnie zaostrzają się przewlekłe choroby, zagęszcza się krew, serce zaczyna szybciej bić, wzrasta ciśnienie tętnicze i czujemy się źle. Dlatego podczas upałów istotne jest by nie dopuścić do odwodnienia. Zatem co jeść w upał i po jakie napoje sięgać?

Co jeść w upalne dni?

Letnia dieta powinna być lekka i bogata w sezonowe warzywa i owoce. Świeże i soczyste warzywa, surowe, gotowane w wodzie czy na parze, duszone a nawet lekko podsmażone z sosem vinegrette czy oliwą z oliwek, a nawet z jogurtem naturalnym, to świetny pomysł zarówno na drugie śniadanie, jak i na obiad czy kolację. Taka sałatka na upalne dni to idealny pomysł, jeśli towarzyszy Ci brak apetytu. Zamiast gorących zup, które uwielbiamy zimową porą, latem warto sięgnąć po chłodniki z botwinki, świeżych ogórków, szpinaku, białych warzyw, szparagów, a nawet z truskawek i arbuza. Pyszny i pożywny obiad na upał to także grillowane czy pieczone chude mięsa z dodatkiem świeżych warzyw oraz zapiekanki warzywne i zupy owocowe. Jeśli nie możesz obejść się bez słodkości pamiętaj, że podczas upałów lepiej unikać ciężkich deserów, które sprawiają, że czujemy się jeszcze bardziej sienni i apatyczni. Idealny deser na upalne dni to owocowe musy i sałatki, lody, sorbety czy galaretki. Kiedy upał daje Ci się we znaki sięgaj po owoce, które mają dużo wody, np. czereśnie, truskawki, arbuzy, melony, brzoskwinie lub ananasy. Jak najczęściej sięgaj po jogurty, maślanki, kefiry i ser biały. Te zimne, mleczne przetwory są bardzo sycące, mają dużo białka i świetnie chłodzą.

Czego unikać podczas upałów?

Unikaj spożywania bardzo zimnych pokarmów, które tylko na chwilę przyniosą Ci ulgę. Pijąc mocno zmrożone napoje sprawiasz, że w Twoim organizmie zostają uruchomione procesy mające na celu ogrzanie go od środka. Za chwilę nie tylko odczujesz wzmożone pragnienie, ale zrobi Ci się jeszcze cieplej. Podobnie działa mrożona kawa czy zimne piwo. Zrezygnuj również z tłustych, ciężkostrawnych potraw i fast foodów. Gęste, zaprawiane mąką sosy, gorące zupy zabielane śmietaną, smażone mięso i panierowane ryby też nie będą Ci służyć. Z kolei spożywanie słonych przekąsek prowadzi do zaburzenia pracy nerek, a w konsekwencji do odwodnienia. Podobnie jest ze słodyczami. W czasie upałów nie poleca się także spożywania produktów pełnoziarnistych. Po pierwsze dlatego, że trawienie błonnika wymaga dużego nakładu energii, a to wiąże się z podwyższeniem temperatury ciała. Po drugie suche ziarna mają dużą zdolność do absorpcji wody, co również zwiększa ryzyko odwodnienia.

A co z napojami?

Alkohol i zimne kolorowe napoje to także wrogowie gorących letnich dni. Wysokie temperatury powodują rozszerzenie naczyń krwionośnych, co skutkuje wzrostem ciśnienia tętniczego. Podobnie działa alkohol. Kiedy łączymy te dwa czynniki może dojść do zaburzeń pracy serca. Lepiej więc ograniczyć alkohol w czasie upałów do minimum. Słodkie napoje lepiej zastąpić samodzielnie przygotowanymi kompotami owocowymi – jeśli musisz je słodzić zamiast cukru dodaj miód, ksylitol lub stewię. Staraj się wypijać około 2,5-3 litrów płynów dziennie. W trakcie gorących dni nie zaleca się także picia kawy i mocnej herbaty. Kawa działa moczopędnie i może spowodować odwodnienie organizmu, szczególnie niebezpieczne w czasie upałów. A mocna herbata zaburza gospodarkę elektrolitową organizmu. Najlepsza na upalne dni jest więc woda. Wybierając niegazowaną wodę mineralną nie tylko zapewniasz sobie odpowiednie nawodnienie, ale dostarczasz również cennych składników mineralnych, taki jak wapń, magnez, sód czy krzemionka.

Najlepsza dieta na upał to dania lekkostrawne, delikatne, nieskomplikowane z dodatkiem świeżych warzyw i soczystych owoców. Możliwości jest wiele, a ogranicza Cię jedynie Twoja kreatywność!

Otrzymuj prosto do Twojej skrzynki informacjeo nowym artykule. Pamiętaj Twój adres e-mail nigdy nie zostanie udostępniony.

GardenPharm

Cholester to suplement diety, którego składniki (zwłaszcza monakolina K z fermentowanego czerwonego ryżu oraz sterole roślinne) wspomagają działanie układu krwionośnego, miedzy innymi poprzez utrzymanie cholesterolu na prawidłowym poziomie.

Podobne posty
Zostaw odpowiedź
*