Bieganie, jak zacząć? Poradnik dla początkujących

Bieganie, jak zacząć? Poradnik dla początkujących

Chcesz zacząć biegać, ale nie masz pojęcia, jak się do tego zabrać? Poznaj kilka ważnych zasad, dzięki którym bieganie stanie się dla Ciebie przyjemnością.

Wiele osób rozpoczyna bieganie bez odpowiedniego przygotowania, co skutkuje praktycznie natychmiastowym zniechęceniem się do dalszej aktywności fizycznej. To poważny błąd, którego jednak można uniknąć. Bieganie dla początkujących nie musi być katorgą. Dowiedz się, jak zacząć biegać i czerpać z tego przyjemność.

Bieganie – co warto wiedzieć na początek

Jeżeli masz wątpliwości i nie wiesz czy w ogóle możesz rozpocząć bieganie, udaj się do lekarza. Wykonaj podstawowe badania krwi, EKG, a jeśli to możliwe także próbę wysiłkową. To da Ci pełny obraz stanu Twojego organizmu i pozwoli podjąć właściwą decyzję. Dobrym pomysłem będzie także wizyta u sportowego fizjoterapeuty, który potrafi ocenić, które partie Twojego ciała wymagają wzmocnienia nim zaczniesz biegać oraz co robić, by uniknąć kontuzji. Musisz także pamiętać, żeby nie rozpoczynać biegu bez odpowiedniego przygotowania. Wystarczy 5 minut rozgrzewki i tyle samo rozciągania, by zminimalizować ryzyko wystąpienia kontuzji podczas biegu. Każdy trening zakończ ćwiczeniami wyciszającymi, które także powinny trwać od 5 o 10 minut. W poprzednim artykule pisaliśmy o dynamicznym i statycznym stretchingu. Wykorzystaj te informacje.

Co daje bieganie?

Biegając poprawisz swoją kondycję, wymodelujesz sylwetkę, zwiększysz wydolność organizmu, spalisz nadprogramowe kilogramy, poprawisz samopoczucie, zyskasz energię i pewność siebie. Bieganie to także najskuteczniejszy antydepresant, który uwalnia hormony szczęścia, pozwoli Ci się wyciszyć i wsłuchać w swoje własne myśli. Biegać możesz dosłownie wszędzie i zawsze, kiedy masz na to ochotę. Jedyne czego potrzebujesz to wygodny strój, dobre buty i chęci.

Jak zacząć biegać?

Na początek wyznacz sobie cel. Chcesz schudnąć, poprawić kondycję, wzmocnić mięśnie, wysmuklić ciało czy zyskać lepsze samopoczucie? Określ dokładnie dlaczego chcesz biegać i trzymaj się tego na każdym treningu. Przygotuj się, że pierwsze biegi z pewnością będą ciężkie. Nie zniechęcaj się jednak. Nie zaczynaj także od razu od długiego czy intensywnego biegu. Jeśli aktywność fizyczna jest dla Ciebie odległym wspomnieniem zacznij od marszu. Maszeruj nawet przez około 2-3 tygodnie, przyzwyczajając organizm do wysiłku. Po tym czasie zamień marsz na marszobieg. Na czym to polega?

Zaczynasz od jednej minuty marszu, którą będziesz przeplatać z jedną minutą biegu. Początkowo taka aktywność powinna trwać około 14-16 minut. Kiedy Twoje ciało zacznie się przyzwyczajać do ruchu i poczujesz, że możesz więcej, wydłużaj bieg, skracaj marsz. Pamiętaj przy tym, że bieg ma sprawiać przyjemność, nie narzucaj sobie tempa, które będzie Cię męczyć. Serce i płuca muszą mieć czas, by zwiększyć tempo pracy. Kiedy poczujesz, że słabniesz spróbuj się nie zatrzymywać. Gdy przeczekasz ten moment jest duża szansa, że za chwilę Twoje ciało potraktuje bieg, jak naturalny wysiłek i odzyskasz energię. Jeśli jednak po kilku minutach nadal będziesz odczuwać zmęczenie, koniecznie przerwij trening, by nie dopuścić do kontuzji czy tzw. przetrenowania.

Jak wybrać odpowiednie buty do biegania?

Buty to najważniejsze akcesorium do biegania. Udaj się po nie do sklepu zanim wybierzesz się na pierwszy trening. Obuwie ma chronić Cię przed kontuzjami i urazami. Pierwszą rzeczą na jaką musisz zwrócić uwagę to wygoda. Kiedy założysz buty na stopy musisz czuć się komfortowo. Inaczej podczas biegu wciąż będziesz myśleć o tym, co Cię uwiera i Ci przeszkadza. Ponadto musisz zdecydować gdzie będziesz biegać. Od tego zależy grubość podeszwy. Do treningu w lesie wybierz lekkie buty, z miękką podeszwą. Jeżeli wolisz równe i twarde podłoża postaw na buty z grubszą podeszwą lub z żelowymi wkładkami. Takie obuwie wybierz również, kiedy masz nadwagę. Wtedy każdy Twój krok będzie lepiej amortyzowany. Ważne jest także, by podeszwa butów do biegania była elastyczna, a cholewka podtrzymywała i ochraniała staw skokowy. Dobre obuwie powinno być także przewiewne. Noga nie powinna się w nich pocić.

Bieganie to jedna z przyjemniejszych form aktywności fizycznej. Stosuj się do powyższych zasad, a na pewno je pokochasz!

Otrzymuj prosto do Twojej skrzynki informacjeo nowym artykule. Pamiętaj Twój adres e-mail nigdy nie zostanie udostępniony.
GardenPharm

Cholester to suplement diety, którego składniki (zwłaszcza monakolina K z fermentowanego czerwonego ryżu oraz sterole roślinne) wspomagają działanie układu krwionośnego, miedzy innymi poprzez utrzymanie cholesterolu na prawidłowym poziomie.

Podobne posty
Zostaw odpowiedź
*